ČESKOSLOVENSKÝ ZÁVOD
Jméno firmy JAWA vzniklo složením jména zakladatele Františka Janečka, který zakoupil licenci na výrobu motocyklů Wanderer. Jawa je nejstarší fungující česká firma zabývající se výrobou motocyklů od roku 1929. V současnosti se firma nazývá Jawa Moto spol. s r.o. sídlí v Týnci nad Sázavou-bývalá textilní továrna. Dále existuje firma JAWA Divišov a.s., která se zabývá výrobou plochodrážních speciálů a sídlí v Divišově. Jawa za svou existenci uvedla na trh desítky modelů nejrůznějších motocyklů, vyráběných v továrně v Praze na Pankráci, v roce 1931 byla vybudována nová továrna v Týnci nad Sázavou.
V letech 1963 až 1964 v době centralizace byla nucena Jawa opustit své moderní provozy na pražské Zelené lišce na Pankráci a v Libni. Musela začít využívat motorárnu ČZ ve Strakonicích. Nejznámější motocykly jsou Jawa 50 Pionýr byl vyráběn ve slovenském závodě v Považské Bystrici - Považské strojárne, Jawa 500 OHC, Jawa 250 a 350 2 typy – Kývačka a Panelka, lišily se několika detaily. Velikým převratem byla v roce 1966 konstrukce nové spojky. Automatická odstředivá spojka byla určena pro Jawa 250/559-05 a 350/360-01 automatic. Jawa si zaručila prvenství i samotným patentem vynálezu, neboť jistá japonská firma tuto spojku okopírovala a montovala ji do svých motocyklů. Výroba motocyklů Jawa 350 po motorické stránce koncepčně vycházející z motoru, použitého v motocyklu Ogar či Jawa 350 Pérák, jejíž prodej v ČR byl ukončen v r. 2005 kvůli evropským emisním normám.
Jezdci na motocyklech JAWA získali v předválečných letech 51 vítězství v soutěžích Šestidenní a mnoho dalších úspěchů v různých motocyklových soutěžích. Pro Jawu vybojovali v šedesátých letech 20. století mnoho titulů v silničních závodech legendární František Šťastný a Gustav Havel. V minulosti, zejména v padesátých letech 20. století, byla Jawa ve špičce motocyklových výrobců, exportovala do mnoha zemí světa, zejména Péráky, Kývačky a Panelky, významný byl export pro SSSR. Po roce 1990 nastal výrazný útlum výroby, který měl kořeny již v dřívějších socialistických letech, kdy se do motocyklového průmyslu prakticky neinvestovalo. Nedostatečné modernizace nedokázaly zakrýt zastaralost koncepce.
Nyní se již jen velmi obtížně snaží konkurovat značkám jako Honda, Yamaha, Suzuki svou novou řadou motocyklů se čtyřtaktním motorem o objemu 650 ccm. V České republice i v zahraničí jezdí stále mnoho veteránů značky JAWA. Původní Janečkův podnik byla zbrojovka. Vyráběla ruční granáty originální Janečkovy konstrukce. Později se zde repasovaly těžké kulomety Schwarzlose vz. 07 na výsledný vz. 7/24 a následně vyráběly nové kulomety téže konstrukce. Kromě zbraní či motocyklů také vyráběla v malých sériích i malé automobily. Počátkem šedesátých let se Jawa pokoušela vyrábět také malé automobily vybavené dvoutaktním motorem. K sériové výrobě však nikdy nedošlo, záležitost skončila pouze u několika funkčních prototypů.
strana 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11