Jdi na obsah Jdi na menu
 


 ČESKOSLOVENSKÝ ZÁVOD

jawa_250_typ_353_01.jpg   logo---kopie.jpg   jawa-250-automatic-1963.jpg_595.jpg

Jméno firmy JAWA vzniklo složením jména zakladatele Františka Janečka, který zakoupil licenci na výrobu motocyklů Wanderer. Jawa je nejstarší fungující česká firma zabývající se výrobou motocyklů od roku 1929. V současnosti se firma nazývá Jawa Moto spol. s r.o. sídlí v Týnci nad Sázavou-bývalá textilní továrna. Dále existuje firma JAWA Divišov a.s., která se zabývá výrobou plochodrážních speciálů a sídlí v Divišově. Jawa za svou existenci uvedla na trh desítky modelů nejrůznějších motocyklů, vyráběných v továrně v Praze na Pankráci, v roce 1931 byla vybudována nová továrna v Týnci nad Sázavou.

V letech 1963 až 1964 v době centralizace byla nucena Jawa opustit své moderní provozy na pražské Zelené lišce na Pankráci a v Libni. Musela začít využívat motorárnu ČZ ve Strakonicích. Nejznámější motocykly jsou Jawa 50 Pionýr byl vyráběn ve slovenském závodě v Považské Bystrici - Považské strojárne, Jawa 500 OHC, Jawa 250 a 350 2 typy – Kývačka a Panelka, lišily se několika detaily. Velikým převratem byla v roce 1966 konstrukce nové spojky. Automatická odstředivá spojka byla určena pro Jawa 250/559-05 a 350/360-01 automatic. Jawa si zaručila prvenství i samotným patentem vynálezu, neboť jistá japonská firma tuto spojku okopírovala a montovala ji do svých motocyklů. Výroba motocyklů Jawa 350 po motorické stránce koncepčně vycházející z motoru, použitého v motocyklu Ogar či Jawa 350 Pérák, jejíž prodej v ČR byl ukončen v r. 2005 kvůli evropským emisním normám.

Jezdci na motocyklech JAWA získali v předválečných letech 51 vítězství v soutěžích Šestidenní a mnoho dalších úspěchů v různých motocyklových soutěžích. Pro Jawu vybojovali v šedesátých letech 20. století mnoho titulů v silničních závodech legendární František Šťastný a Gustav Havel. V minulosti, zejména v padesátých letech 20. století, byla Jawa ve špičce motocyklových výrobců, exportovala do mnoha zemí světa, zejména Péráky, Kývačky a Panelky, významný byl export pro SSSR. Po roce 1990 nastal výrazný útlum výroby, který měl kořeny již v dřívějších socialistických letech, kdy se do motocyklového průmyslu prakticky neinvestovalo. Nedostatečné modernizace nedokázaly zakrýt zastaralost koncepce.

jawa-700.jpg

Nyní se již jen velmi obtížně snaží konkurovat značkám jako Honda, Yamaha, Suzuki svou novou řadou motocyklů se čtyřtaktním motorem o objemu 650 ccm. V České republice i v zahraničí jezdí stále mnoho veteránů značky JAWA. Původní Janečkův podnik byla zbrojovka. Vyráběla ruční granáty originální Janečkovy konstrukce. Později se zde repasovaly těžké kulomety Schwarzlose vz. 07 na výsledný vz. 7/24 a následně vyráběly nové kulomety téže konstrukce. Kromě zbraní či motocyklů také vyráběla v malých sériích i malé automobily. Počátkem šedesátých let se Jawa pokoušela vyrábět také malé automobily vybavené dvoutaktním motorem. K sériové výrobě však nikdy nedošlo, záležitost skončila pouze u několika funkčních prototypů.

 strana 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11