BENZ PATENT MOTORWAGEN
Benz Patent Motorwagen č:1 Kočár bez koní, nebo také Benz tříkolka, vyrobený v roce 1886 Carlem Benzem, je považován za první automobil poháněný spalovacím motorem. Technické údaje: Spalovací motor z vodorovného válce s vertikální vačkovou hřídelí. Výrobce Karl Benz Koncern Benz & Co. Výroba v roce 1886 - 1893 délka 3200 mm šířka 1650 mm výška 1750 mm rozvor 1650 mm hmotnost 265 kg maximální rychlost 12,8 - 16 km/h spotřeba cca. 10 l/100 km. Od mládí se Benz snažil sestrojit auto, které by se pohybovalo pomocí motoru propojeného s podvozkem. Patent na toto vozidlo získal Benz dne 29. ledna 1886 zapsaný pod DRP č. 37435. První představení prototypu se konalo v červnu 1886 v Mannheimu. Vůz má mnoho podobností s moderními vozy, jako jeho benzínový motor, elektrické zapalování, karburátor, vodní chladič i podvozek. Základem vozu byl jednoválcový čtyřtaktní benzínový motor s kapacitou 0.954 litrů. Tento motor je stále základním pilířem dnes všech spalovacích motorů : Kliková hřídel s protizávažím, elektrické zapalování, vodní chlazení. Podle Benzova měření bylo PS/490 0,67 W při 250 ot. / min. Později měření Technické univerzity ve Stuttgartu PS/662 bylo 0,9 W při 400 ot. / min. Na svoji dobu to byl extrémně lehký motor vážící 100 kg. Měl otevřenou klikovou skříň a odkapávací olejový systém. Velký horizontální setrvačník stabilizovaný jednoválcovým motorem. Odpařovací karburátor pro přípravu směsi obsahoval zásobu benzinu 1,5 litrů a byl řízen šoupátkem pro regulaci výkonu a otáček motoru. Šoupátko bylo pod sedadlem řidiče. Zapalování věnoval Benz hodně času a vývoje, než našel řešení, při kterém upravil nízký výkon proudu baterie. Použil indukční cívku pro vyšší napětí. Zapalovací svíčka byla už jen dalším vývojem. Chlazení spalovacího motoru byl zvláštní problém, jelikož nešlo motor připojit k vodnímu chlazení. Využil tedy jednoduché chlazení odpařováním, které se ukázalo být u malého výkonu motoru účinné a dostatečné. Na 100 kilometrů vůz spotřeboval 10 litrů paliva. Rám byl ohnutý ze svařovaných ocelových trubek.
Přední kolo viselo na neodpružené vidlici a bylo řízeno klikou. Benz sám vyrábí všechny tři obruče potažená pevnou gumou pod náz1vem Spoked Benz. Kola byly externě dodávány z továrny jízdních kol Adler ve Frankfurtu nad Mohanem. V kolech již bylo kuličkové ložisko. Vůz byl poháněn od hřídele k zadním kolům pomocí řetězů, jenž byly podle pořadí spojeny s pevnou nápravou a rámem. Automobil měl pouze jeden rychlostní stupeň v podobě pevně instalovaného disku a integrovaný diferenciál. Neměl vůbec další převodové stupně a ani zpátečku. Místo spojky zde pracoval mezi motorem a hřídelí pás díky specielní no-load podložce. Vůz používal k brždění ruční páku na hřídelní řemenici.
strana 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11