Jdi na obsah Jdi na menu
 


FORD T - PLECHOVÁ LÍZINKA

zaklad1.jpg

Amerika je právem označována jako kolébka výroby aut. Automobil Ford T pod přezdívkou: Plechová Lízinka, byl vyráběný společností Ford Motor Company Henryho Forda od roku 1908 do roku 1927. Rok 1908 se díky němu stal historickým zlomem, model T je všeobecně pokládán za první cenově dostupný vůz, který postavil Ameriku na kola. Díky Fordovým inovacím, jako byla výroba na montážní lince, nebo myšlenka platit zaměstnancům mzdu úměrnou ceně vozu. První sériový vůz modelu T byl postaven 27. září 1908 v továrně Piquette Plant v Detroitu. Technická revoluce se sice nekonala, ani to nebyl úchvatný design, který by oslnil zákazníky. Ale Lízinka se stala masovou záležitostí díky své ceně. Za pouhých 825 dolarů si tento vůz mohla pořídit i střední třída. Po zahájení výroby se Ford T stal bestsellerem, prodalo se 15 milionů kusů. Henry Ford uvažoval od počátku o univerzálním autu. Základní požadavky byly: finančně dostupný, spolehlivý a snadno opravitelný. Ford v souvislosti s Lízinkou údajně pronesl, že každý zákazník si může vybrat barvu, z počátku byl model T dostupný v červené, zelené, modré a šedé barvě. Od roku 1914 z pásu sjížděly skutečně pouze černé exempláře. Na úspěchu Plechové Lízinky se z velké části podepsala pásová výroba. Převratnou novinkou bylo v michiganské továrně od roku 1913 zrychlení montáže z 12 na 1,5 hodiny a díky vyladění celého výrobního procesu se cena auta snížila na 260 dolarů. Zákazníci brali automobilku útokem. Ford T měl motor čtyřválcový řadový 2,9 l, 15 kW, 20 koní s dvoustupňovou převodovkou dokázal uhánět 70 km rychlostí, spotřeba 11-18 l dle druhu paliva benzin nebo etanol. !!! Pro poslech klikni na obrázek !!!

ford-t-www.jpg
 
Téčko bylo k dostání ve čtyřech karoseriových provedeních: touring, roadster, pickup a nákladní verze. Od založení automobilky v roce 1903 do příchodu modelu T Ford vyráběl nebo navrhl několik modelů. Řada začala modelem A, nebylo však vyrobeno všech 19 plánovaných modelů od A do T, některé zůstaly jen prototypem. Bezprostředně před modelem T se vyráběl Ford model S, vylepšená verze do té doby nejúspěšnějšího Fordu modelu N. Oproti očekávání nenásledoval po Fordu T model U, ale Ford model A. Společnost prohlásila, že nové auto je o tolik lepší než staré, že Henry Ford chtěl začít znovu od písmene A. Poté, co k tomu došlo, byl první automobil značky Plymouth postavený konkurenčním Chryslerem přezdíván model U. V r.1999 byl Ford T vyhlášen autem století a o rok později byl motor Ford T zařazen mezi 10 nejlepších motorů století. 
 
 
 strana 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11