TATRA - V570
Návrh vozidla předložil konstruktér Erich Überlacker, který již pracoval na vozidle T 57. Ředitel automobilky Hans Ledwinka několikrát kritizoval Überlackera a hrozilo mu propuštění z továrny. Na poslední chvíli předložil Ledwinkovi návrh aerodynamického automobilu s využitím splývající zádi. Ledwinka celý koncept rozpracoval a dotáhl do konce. V 570 znikl jako prototyp v kopřivnické firmě Tatra v r.1933 jako nástupce vozu Tatra 12. V 570 má jednoduchou karosérii se zaoblenou přídí s vyčnívajícími světlomety a splývavou záď.
Karosérie má dřevěný rám, potažený plechem. Přední část je pevná. Dveře jsou otevírány proti směru jízdy. Páteřový rám podvozku byl svařen z trubek, odpružení náprav pomocí listových per. Vozidlo má mechanické brzdy. Pohon obstarával ležatý, vzduchem chlazený, osmnáctikoňový dvouválec objem 854 ccm spřažený jednolamelovou spojkou se čtyřstupňovou převodovkou, obojí uložené za zadní nápravou v nízké zádi.
Chladicí vzduch vstupoval do motorového prostoru žebrovanými štěrbinami za zadními okénky. Vůz se měl údajně vyrábět i v otevřené verzi a ve verzi kupé. Motor rozjel lehké malé auto až na 80km/h. Tatrováci zjistili, aby jejich auta uměla jezdit rychleji, není třeba jen zvyšovat výkon motoru, ale stačí auto obléci do správně tvarované karoserie. Tak vznikly světoznámé proudnicové tatrovky, nastal přelom v oblékání automobilů. Karoserie předválečných aut byly hranaté na aerodynamiku jejich tvůrci nehleděli. Tatra V570 byla jedna z prvních, na kterou konstruktéři při stavbě aplikovali zkušenosti ze zkoušek aerodynamiky v leteckém průmyslu.
Když Ferdinand Porsche dostal zakázku od Adolfa Hitlera na vytvoření malého auta pro Německo, inspiroval se právě u převratné nové tatrovky. Porsche a Ledwinka se přátelili a své zkušenosti konzultovali. Proudnicová karoserie V570 stála modelem při návrhu legendárního vozu volkswagenu Brouk. Sportovní automobily Porsche využívají tuto architekturu motoru vzadu a zaoblenou záď vozu do dnes. Celosvětová německá automobilka Volkswagen, že Brouk má českého předka uznala a po dlouhých tahanicích u soudu nakonec Volkswagen v roce 1961 zaplatil Tatře odškodné 3 000 000 marek.
strana 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8